Red Bull koopt aandeel in Leeds United en wordt volgend seizoen shirtsponsor
Red Bull heeft een deal gesloten om een minderheidsbelang in Leeds United te kopen en zal volgend seizoen de shirts van de Engelse club sponsoren. Het multinationale bedrijf, dat naast zijn Formule 1-operatie wereldwijd een groot aantal voetbalteams beheert, staat op het punt om een investering af te ronden waarmee het toetreedt tot de bestaande eigenaarsgroep van Leeds.
49ers Enterprise
Leeds wordt geleid door 49ers Enterprises, de private-equitytak van de NFL-franchise San Francisco 49ers, die in 2018 als minderheidsaandeelhouder bij Elland Road kwam en vorige zomer 100 procent controle overnam van Andrea Radrizzani. Het fonds van de 49ers bestaat uit talrijke partijen en individuen, met de 49ers zelf aan het roer en anderen die zich in verschillende mate financieel inzetten.
Eerder deze maand werd onthuld dat Hollywood-acteur Will Ferrell de nieuwste prominente figuur was die zijn naam toevoegde aan de lijst van investeerders in Elland Road. Bronnen melden dat gesprekken tussen 49ers Enterprises en Red Bull al enige tijd gaande waren en op het punt stonden succesvol afgerond te worden, wat resulteerde in de verwerving van een aandeel in United.
Historische mijlpaal
“Ik ben verheugd dat Red Bull zich bij ons aansluit om een stralende toekomst voor Leeds United op te bouwen en ons diepe respect voor deze werkelijk bijzondere club deelt,” zei Leeds-voorzitter Paraag Marathe over de overeenkomst. Marathe beschreef de deal als “een historische mijlpaal die de club verder zal machtigen om zijn volledige competitieve potentieel te bereiken.”
De deal zal doorgaan ondanks de nederlaag van Leeds in de finale van de Championship play-off op zondag. De club miste promotie naar de Premier League na een 1-0 nederlaag tegen Southampton in het Wembley Stadium.
Shirtsponsor
Red Bull staat ook op het punt om de bestaande shirtsponsor BOXT te vervangen, een overeenkomst die een aanzienlijke verhoging van de waarde van het bestaande contract zou vertegenwoordigen. Oliver Mintzlaff, CEO van corporate projecten en investeringen bij Red Bull, zei dat hun ambitie was om “Leeds terug te brengen naar de Premier League” en “zich te vestigen in de beste voetbalcompetitie ter wereld.”
Het bedrijf is in het verleden geloofwaardig in verband gebracht met een aandelenkoop in Leeds, vooral tijdens de periode dat Massimo Cellino eigenaar van de club was tegen het einde van 2014. Toen kwam er echter geen investering.
De aanwezigheid van Red Bull in het voetbal is al lang een bron van controverse, vanwege hun geschiedenis van het rebranden van teams in hun multiclubgroep, zoals het Duitse team RB Leipzig en het Oostenrijkse team Red Bull Salzburg.
Red Bull zal geen zetel in het bestuur van Leeds krijgen als onderdeel van de aandelenverwerving, en dat verandering van de clubnaam, shirtkleur of stadionnaam op geen enkele manier ter discussie zal staan.