Ajax-fans teleurgesteld in nieuw thuisshirt

Ajax heeft vandaag het nieuwe thuisshirt gepresenteerd en de reacties zijn niet mals. Supportersclub AFCA noemt het nieuwe shirt ‘verminkt’ en roept op om het niet te kopen. Het belangrijkste verschil met het vorige shirt is dat het clublogo niet meer op de borst staat, maar in het midden tussen de sponsors Adidas en Ziggo.
Het nieuwe shirt heeft dunne banen in twee tinten rood die over het shirt lopen. Daarnaast zijn de drie kruisen van het stadswapen van Amsterdam afgebeeld in de nek van het shirt en komen ze ook terug op de kousen. Hoewel het niet de eerste keer is dat het logo in het midden staat, zijn veel Ajax-fans niet te spreken over het nieuwe ontwerp.
Supportersclub AFCA is van mening dat het traditionele shirt wordt verkwanseld voor commercieel gewin. Vooral de prominente aanwezigheid van het Adidaslogo boven het Ajaxlogo is een doorn in het oog. “Met een niet-doorgetrokken rode baan, een mislukte V-hals en de drie vette rode Adidas-strepen op de maagdelijk witte mouwen en zijkant, doet het Duitse merk volledig afbreuk aan de traditionele waarden van ons thuisshirt”, aldus AFCA.
Op Twitter uiten veel fans hun frustratie over het nieuwe ontwerp. Een veelvoorkomend kritiekpunt is dat het shirt te veel lijkt op dat van Arsenal. De meningen zijn verdeeld, maar de teleurstelling is duidelijk aanwezig.
Eerder dit jaar werd het nieuwe uitshirt gepresenteerd, waarbij de meningen ook verdeeld waren. Het lijkt erop dat het vinden van het perfecte Ajaxshirt nog steeds een uitdaging is.